KAYKAYDA KENDİ BAŞINA BİR SEKTÖR OLAN KAYKAY FOTOĞRAFÇILIĞI VE ÜLKEMİZDEKİ İLK PROFESYONEL KAYKAY ve SNOWBOARD FOTOĞRAFÇISI Nuri YILMAZER!

Yazı: Mustafa Onur AKIN
mustafaonurakin@gmail.com
onur@boardridermag.com



Hemen hemen hepimiz kaykay sporuna; televizyonlarda ve internette görmüş olduğumuz, içinde kaykay öğeleri yer alan filmler, reklamlar ve müzik klipleri sayesinde özenerek başladık. Bunu kimse inkar edemez. Tabii ki bunların yanı sıra, bu sporla ilgili olan dergilerde ve internet sitelerinde gördüğümüz fotoğraflar da bu işi görselliğe döken ve özenmemizi sağlayan diğer önemli unsurlardır. Peki bunları kim çeker, bu işin arkasında neler ve kimler vardır hiç düşündünüz mü? Düşünenler vardır ve hatta araştırmasını yapanlar da…Bu yazıda, Türkiye’nin profesyonel ilk kaykay, snowboard ve extreme spor fotoğrafçısıyla tanışacağız ve onu biraz tanımaya çalışacağız.…Nuri YILMAZER…

Kaykay fotoğrafçılığını daha önce araştırdıysanız bu işin gerçekten de kaykay kadar sektörel bir durum olduğunu görmüşsünüzdür. Tabii ki bu işi şuanda profesyonelce Nuri YILMAZER’den başka yapan kimse yok ülkemizde ama şunu da dikkate almanızı isterim ki ülkemizde kaykay ne kadar gelişim gösterdiyse ve daha kat etmesi gereken oldukça fazla yol varsa, bu durum kaykay fotoğrafçılığı ya da video çekimi için de söz konusudur. Tabii ki bu söylemlerimin olumlu ve yapıcı yönde alınmasını isterim ve ekleyerek şunu da belirtmeliyim, gerçekten de her şeyin ilki biraz zahmetli olur, önce cefasını çekersiniz ama sonunda da sefasını sürersiniz. Yapılan şey gerçekten de Türkiye şartlarında kendi alanında ortaya konulabilen en iyi işlerdendir. Sizden bu yazıyı okumadan önce bunları dikkate almanızı rica ediyorum.

Nuri YILMAZER Ankara doğumlu, Bilkent Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi İç Mimarlık Bölümü mezunu. Kaykay hayatına 1996’da başlamış olan Nuri, ileride böyle bir sektörde yer alacağıni belki bilmiyordu ama yıllar geçtikçe yaşadığı tecrübeler doğrultusunda böyle bir alana yöneldi ve ileriki yaşamına bazı temeller attı. İşte onu tanımamızı sağlayacak bazı sorular ve cevaplar…



• Bir dönem kaykay sporu ile ilgilendin. Bununla beraber snowboard ve juggling de hayatında oldukça uzun bir süre yer aldı. Bunların dışında aldığın eğitimin de iç mimarlık üzerine olduğunu biliyorum. Şimdilerde ise kaykay ve spor fotoğrafçılığı yapıyorsun. Seni tanıdığım için ve benim gördüğüm kadarıyla gerçekten de çok yönlü bir insansın ama ben yine de sormak istiyorum; benim bilmediğim ya da bizim bilmediğimiz başka bir marifetin var mı?

“Mmm, sanırım hepsini saydın. Ama belki ekleyebileceğim, Kartalkaya'ya çok büyük bir snowpark projesi ile uğraşıyoruz, umuyorum bu kış iyi ve güzel olacak...”

• Fotoğrafçılığa başlamanda seni en çok harekete geçiren şey neydi; yani seni ne tetikledi, “ben fotoğrafçı olmalıyım” mı dedin ya da yeteneğin önceden vardı da bunu sonradan mı keşfettin?

“Güzel sanatlar fakültesinde okuduğum için ister istemez fotoğrafla iç içeydim ve fotoğraf dersleri aldım ve bu teknik detaylar bana çok şey kazandırdı. Bunun dışında her zaman fotoğrafla çok ciddi sayılmayacak şekilde ilgilenmiştim. Kaykay kaymaya başladığım ilk zamanlardan itibaren kaykay dergilerindeki fotoğrafları çok farklı gözle incelemiştim ve nihayet bir gün spor fotoğrafçılığına ciddi bir şekilde başladım. Profesyonel olarak ise spor fotoğrafçılığını 1.5 yıldır yapıyorum.”


• Fotoğrafçılık için kadrajla beraber tabii ki makinenin de oldukça iyi olması ya da belli kriterlere sahip olması gerekiyor. Doğal olarak da ekstra birçok masraf çıkabiliyor. Kaykay ya da spor fotoğrafçılığı meslek olarak çok para harcanarak çok para kazandıran bir iş midir ya da şöyle de diyebiliriz; diğer fotoğrafçılık dalları arasında senin yaptığın iş diğerlerine oranla ne denli masraflıdır?

“Fotoğraf çekmek yaratıcılıktır ve bu durumdan dolayı bence fotoğraf makinesinin kriter olmaması gerekir. Fakat tabii ki fotoğrafçılık pahalı ekipmanlara ihtiyaç duyan bir alandır ama söylediğim gibi olmazsa olmazı da yoktur bence... Kameranızın fps’ si (frame per second) tabii ki spor fotoğrafçılığında önemli kriterlerden biridir. Bunun yanı sıra genel fotoğraf ekipmanlarının yanında ışık, fotoğrafın temel unsurudur ve bütün ışık kaynaklarınızın taşınabilir ve kablosuz olması size fazlasıyla bir masraf çıkarır.”

• Bu işin zorlukların biraz bahsedebilir misin?

“Pahalı olması, çalınma ve kırılma riskleri dışında pek bir zorluğu olduğunu zannetmiyorum.”

• Peki en çok eğlendiğin ya da zevk aldığın, işte bu sebepten dolayı spor fotoğrafçılığı yapıyorum dediğin şeyler neler? Bunu kaykayla ya da sporla nasıl bağdaştırabilirsin?

“Benim aslında spor fotoğrafçılığına başlamamın nedeni, Türkiye’de spor fotoğrafçılığının -futbolu saymıyorum- sadece motor sporları fotoğrafçılığı ile kısıtlı olmasıydı ve sanırım benim dışımda da halen öyle. Ayni gruplamayı, sanırım Türkiye’de kaykayın spor olarak sayılmayıp ciddiye alınmamasında da görebiliyoruz.”

• Fotoğrafçılık geçmişine baktığımızda ağırlıklı olarak RedBullla çalıştığını görüyoruz. Bunun dışında başkaca ne tür işler yaptığını bilmek isteriz, bunlardan biraz bahsedebilir misin?

“RedBullla düzenli olarak çalışmamın en büyük nedeni, Türkiye’de bir çok önemli spor aktivitelerinde onların isminin olması, ve beni tamamıyla desteklemeleridir (RedBull Air Race, X-Fighters, Skateshot, vs..). Bunun dışında, stüdyo ürün çekimleri, konsept çekimler ve özel gün çekimleri yapıyorum.”

• Bize kaykay fotoğrafçılığı yaparken yaşadığın ilginç bir anını anlatabilir misin?

“İlginç olmasa da yaşadığım en kötü anımdan birini, İzmir’de yaptığım bir gece çekiminden sonra hafıza kartımın (memory card) silinmesiyle yaşadım. Bütün gece yaptığım çekimler, o kadar emek, ışık sistemleri, uykusuzluk vs.. bir anda gerçekten kötü bir kabusa dönüştü ama artık yapacak da bir şey yoktu, yani bayağı kötü bir deneyimdi.”

• Sen de eski bir kaykaycısın, kaykaycılar kayarken onları kareliyorsun, tabii ki senin kadrajına bağlı olarak bunları ölümsüzleştiriyorsun, onlar serbestçe kayıyorlar. Bu kareleri çekerken “ya öyle yapılmaz ki, şuradan geleceksin, tahtanın burasına vurman gerekir” vb. sözlerle onlara karıştığın oluyor mu yoksa tamamen serbest ve özgün çekimler mi yapıyorsun?

“Tabii ki istediğim bazı durumlar oluyordur ama sporcuların poz vermelerindense yaptıkları işe odaklanıp, kendi stillerini yansıtması olayın ana fikrini oluşturur. Ben sadece onların konsantrasyonunu bozmadan, olayı benim bakış acımdan yansıtmaya çalışıyorum.”

• Kaykay dünyada bir sektör halinde hızla ilerliyor ve doğal olarak bunları takip edebilmemiz için onları ölümsüzleştirecek fotoğrafçılar ve kameramanlar var. Senin bildiğin, tanıdığın ya da örnek aldığın bir fotoğrafçı var mı?


“Geçen sene tanıştığım Niall Nelson’ı kendime örnek alıyorum. Ryan Allan ve Olli Oliniki de diğer favori isimlerim arasında yer alıyor.”

• Bildiğim kadarıyla çok sık kaykay yapmıyorsun artık. Bırakma nedenlerini öğrenmek isterim?

“İnsanın yaşı ilerledikçe, bazı şeylere artık zaman ayıramıyor daha doğrusu bu zaman çok daralıyor ve bazı seçimler yapması gerekiyor. Sanırım ben seçimimi yaptım.”

• Kaykay ve fotoğrafçılık arasındaki bağlantıyı özetlemeni istesek bize ne söylerdin?

“Yaratıcılık, bakış açısı ve stil sanırım benim özet kelimelerim.”

• Türkiye’de kaykay sporunu nasıl görüyorsun ve geçmişi ile günümüzden geleceğe nasıl ilerleyebileceğini ya da neler olabileceği konusundaki yorumlarını merak ediyoruz.

“Son iki yıldır Türkiye’de kaykay adına çok şey yaşanıyor aslında. Game Of Skate den, RedBull Skateshot’a ve RedBull Local hero tour’a…Bunun yanı sıra Türkiye’ye gelen tanıştığım bütün profesyonel kaykaycılar, ülkemizi kaykay kayılabilecek spot açısından çok zengin buluyorlar ve hatta kaykay şehri olarak söylenen Barcelona ile bile kıyasladıklarını söylediler. Sanırım yakın zamanda daha çok profesyonel kaykaycıyı ülkemizde görebiliriz. Bunun yanı sıra ülkemizde artık satışları olan kaykay malzemeleri sayesinde bu sporun yapılabilir olması çok daha kolaylaştı.”



• Bize zaman ayırdığın teşekkür ederiz.


Bu yazı 2007 yılında Boardridermag Dergisi'nde, www.skateboardturkiye.com-www.skateboardtr.com sitesinde ve bir çok web sitesinde yayınlanmıştır. İzin alınmadan ve yazar ismi belirtilmeden başka yerlerde kullanılamaz!

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

MİMARİ YAPILARDA GÖRME ENGELLİLER İÇİN İÇ ve DIŞ MEKANDA YAPILAN DÜZENLEMELER

KAYKAY SPORUNUN TARİHÇESİ VE TÜRKİYE’DEKİ GELİŞİM SÜRECİ

SKATE İZMİR